Dodawanie uczniów i opiekunów
Uczniów i Opiekunów możemy dodać do systemu w trzech miejscach:
- w Sekcji Sekretariat – w zakładce Uczniowie
- przy dodawaniu Grupy
- przy dodawaniu Umowy
Aby dodać do systemu nowego Ucznia w dziale Sekretariat, wybierz → Uczniowie → Dodaj Ucznia.
Otrzymasz widok jak na poniższym ekranie
- Podaj dane ucznia: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu komórkowego
- Jeżeli uczniem szkoły jest osoba nieletnia, wówczas należy dodać również Rodzica/Opiekuna (zielona ramka).
- W przypadku, gdy dane Opiekuna były już wcześniej dodane do systemu, nie należy wpisywać ich ponownie, lecz wybrać/wyszukać Opiekuna w polu - Wybierz opiekuna, jeśli był już wprowadzony (pomarańczowa ramka)
- Jeżeli dane adresowe Opiekuna są takie same jak Ucznia - skorzystaj z przycisku -
- W razie potrzeby, możemy do systemu dodać również dane drugiego opiekuna.
- Jeżeli uczniem szkoły jest osoba dorosła, wówczas nie ma potrzeby dodawania danych opiekuna.
Wystarczy uzupełnić dane podstawowe, czyli imię i nazwisko. - Korzystając z opcji „Informacje dodatkowe, po kliknięciu dodajemy więcej danych dotyczących
ucznia lub opiekuna (płeć, data urodzenia, informacje adresowe, PESEL, itp.)
Pola „E-mail” i „Numer telefonu” są polami opcjonalnymi. Ich uzupełnienie jest jednak niezbędne w momencie, gdy planujemy udostępnić dla Ucznia konto systemowe lub prowadzić z nim komunikację mailową,
lub wysyłać wiadomości SMS (patrz → Tworzenie kont systemowych dla kursantów/opiekunów)
Uwaga! W systemie nie może istnieć dwóch użytkowników o tym samym adresie e-mail. System nie pozwoli na zapisanie takich danych.
- Jeżeli podmiotem rozliczającym, na który będziesz wystawiać dokumenty finansowe jest firma – możesz dane firmy przypisać do konkretnego kursanta korzystając z opcji, jak widać w poniższym widok:
- Przy dodawaniu danych firmowych możesz skorzystać z opcji – Pobierz dane o firmie z GUS. Jeśli znasz numer NIP, wpisz go w polu „Numer NIP” i kliknij na niebieską ikonkę chmurki. Spowoduje to pobranie i uzupełnienie danych firmy z bazy GUS.
Uwaga! Jeśli w systemie istnieje Uczeń lub Opiekun o takim samym imieniu i nazwisku, system zapyta nas, czy na pewno chcemy wprowadzić tego ucznia lub opiekuna ponownie. Możemy potwierdzić operację lub ją odrzucić.
- Jeżeli Uczniów/Opiekunów dodamy do systemu z poziomu sekcji Sekretariat → Uczniowie, wówczas przy dodawaniu do systemu Grupy lub Umowy - Uczniów/Opiekunów będziemy mogli wybrać z listy kursantów już dodanych do systemu, jak jest to przedstawione w poniższych widokach:
Bez względu na to, w którym miejscu wprowadzimy do systemu Uczniów/Opiekunów dane te będą wszędzie takie same.
Uwaga! Ważne jest, aby do systemu dodawać dane zgodne ze stanem rzeczywistym. Jeżeli adres mailowy i numer telefonu należą do rodzica, a nie do dziecka to dopisujemy je w formatce dedykowanej dla rodzica.
Podczas wprowadzania danych kursantów/opiekunów system zasygnalizuje fakt, mówiący o tym, że użytkownik występuje już w bazie. W takim przypadku - jeśli jest to rzeczywisty kursant, którego wprowadzenie spowoduje istnienie dwóch kont dla jednej osoby, zapisanie takiego stanu rzeczy nie jest rekomendowane. Podobnie wygląda sytuacja podczas wprowadzania opiekuna/rodzica, gdy ten istnieje już w systemie.
Jeżeli występuje taka sytuacja można skorzystać z funkcjonalności scalania ucznia - innymi słowy, z dwóch zapisanych użytkowników stworzyć jednego. W tym procesie dane ucznia i rodzica są nadpisywane wskazanymi danymi, jednak uczeń taki nie jest usuwany z grupy, ani też umowa nie jest usuwana
Przykład.
W systemie istnieje uczeń Adrian Kowal zam. ul Wesoła 31, który posiada podpisaną umowę, a także Adrian Kowal zam. ul Wesoła 31 Warszawa, który należy do pewnej grupy językowej. Jest to ta sama osoba, a więc aby zaprowadzić porządek w danych należy skorzystać z mechanizmu scalenia. Podczas scalania dane oznaczone na zielono są danymi, które pozostaną w systemie, zaś dane na czerwono zostaną usunięte.
Efektem takiego zabiegu będzie jeden uczeń Adrian Kowal należący do właściwej sobie grupy i posiadający umowę.
Funkcjonalność scalania dostępna jest poprzez przejście do Sekretariat → Uczniowie i następnie Opcje → Scal ucznia przy interesującym nas wpisie.